Úvod

Základná škola

 Koncepcia rozvoja 

 Základnej školy s materskou školou,  Školská 1003,  Selice
                   na roky 2017 - 2022

Návrh koncepcie rozvoja Základnej školy s materskou školou , Školská 1003  , Selice som postavila na akceptácii cieľov základných školských dokumentov, predovšetkým Štátneho vzdelávacieho programu pre stupeň vzdelania ISCED 0, ISCED 1 a ISCED 2, Národného programu výchovy a vzdelávania v SR na najbližších 15 až 20 rokov, správ o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach, z vnútornej analýzy aktuálneho stavu školy ( SWOT analýzy ), doterajšej orientácie, tradíciách a podmienkach školy a na rešpektovaní podnetov a návrhov rodičovskej verejnosti, rady školy, pedagógov a žiakov školy.

Nosnou myšlienkou návrhu koncepcie rozvoja školy , jej dlhodobého smeru rozvoja a napredovania je vízia školy ( školy, akou sa chceme stať ):„ Moderná a tvorivá škola, ktorá pripravuje pre úspešný život a v ktorej žiaci žijú svoj život ” .Na naplnenie uvedenej vízie navrhujem vytýčiť nasledovné strategické ciele:

1.    Oblasť vzdelávania a výchovy

1.1.  V školskom vzdelávacom programe sa sústrediť na rozvoj kľúčových spôsobilostí ( spôsobilosti k celoživotnému učeniu sa, sociálne komunikačné spôsobilosti, spôsobilosť riešiť problémy, spôsobilosti občianske, sociálne a personálne, digitálne, spôsobilosti vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry, spôsobilosť uplatňovať základy matematického myslenia a základné schopnosti v oblasti vedy a techniky a spôsobilosti smerujúce k iniciatívnosti a podnikavosti ).
Medzi voliteľné predmety v jednotlivých ročníkoch zaraďovať predmety, ktoré rozvíjajú kľúčové spôsobilosti žiaka, aplikujú teoretické poznatky v praktickom  živote.

1.2.  V období rokov 2017-2022 sa sústrediť hlavne na nasledovné ciele:

1.1.1. Vytvárať podmienky na rozvíjanie schopností žiakov v oblasti počítačovej gramotnosti ( rozšíriť hodinovú dotáciu predmetu informatika, ponúknuť žiakom školy záujmové útvary zamerané na prácu s počítačom a internetom, zapojiť žiakov do tvorby projektov s využitím IKT, internet využívať vo vyučovacom procese ako zdroj informácií, vytvárať dobré personálne a materiálne podmienky v uvedenej oblasti ).

1.1.2. Vytvárať podmienky na kvalitné vzdelávanie cudzieho jazyka  ISCED 1 – anglický jazyk učiť už od 3. ročníka, pri osvojovaní anglického jazyka integrovať anglický jazyk do vzdelávania žiakov metódou obsahovo a jazykovo integrovaného vyučovania CLIL,
ISCED 2 – , ako druhý jazyk ponúknuť nemecký  jazyk,  ponúknuť žiakom školy záujmové útvary zamerané na rozvoj cudzieho jazyka,  zapojiť žiakov do predmetových olympiád v cudzom jazyku

1.1.3. Vytvárať podmienky na rozvoj komunikačnej spôsobilosti a čitateľskej gramotnosti žiakov. Uvedené spôsobilosti rozvíjať vo všetkých všeobecno-vzdelávacích predmetoch ( zorganizovať interné vzdelávanie na rozvoj čitateľskej gramotnosti, hodiny orientovať na metódy rozvoja čitateľskej gramotnosti, rekonštruovať školskú knižnicu a využívať ju ako centrum rozvoja čitateľských zručností, na I. stupni rozšíriť hodinovú dotácia predmetu slovenský jazyk a literatúra s cieľom rozvoja komunikačnej spôsobilosti a čitateľskej gramotnosti žiakov I. stupňa.

1.1.4. Rozvíjať analytické myslenie, schopnosť tvorivo riešiť problémy, naučiť sa základom vedeckej práce a práce s rôznymi zdrojmi informácií ( zvýšenú pozornosť venovať prírodovedným predmetom, zamerať sa na projektové vyučovanie ( už od 1. stupňa ), zadávať problémové úlohy, preferovať tímovú a samostatnú prácu ).

1.1.5. Pokračovať v individualizácii vzdelávania, v školskom vzdelávacom programe zohľadniť aj individuálne potreby jednotlivých žiakov, stupeň rozvoja ich poznávacích schopností, zameranie a ašpirácie vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakov s nadaním ( ISCED 1 – celodenný systém starostlivosti o žiaka školy – uvedený systém dáva šancu na úspech každému žiakovi, nakoľko prípravu na vyučovanie vykonávajú žiaci pod vedením svojej p. učiteľky a p. vychovávateľky v závislosti od výsledkov, ktoré dosiahli na vyučovaní.
ISCED 2 – ponúknuť žiakom  učebný plán triedy so všeobecným zameraním s dôrazom na základy techniky a svet práce.
Vo všetkých ročníkom na základe žiadosti rodiča umožniť štúdium i žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorým poskytneme zabezpečenie špeciálno-pedagogických potrieb na individuálnej úrovni každého začleneného žiaka.

1.1.6. Vo výchovno-vzdelávacom procese sa orientovať na tvorivo-humanistickú výchovu ( zavádzať aktivačné, motivačné a kreatívne metódy, preferovať nedirektívne vedenie vyučovacích hodín, preferovať pozitívnu motiváciu, rozvoj vyšších poznávacích funkcií, frontálne vyučovanie nahrádzať skupinovým a samostatným, zvýšiť názornosť vyučovania pomocou IKT, uplatňovať diferencovaný prístup k žiakom, vzťah učiteľ – žiak založiť na vzájomnej úcte, rešpektovaní a spolupráce ).

1.2. Posilniť výchovnú funkciu školy ( v spolupráci s rodičmi žiakov )
• do výchovno-vzdelávacích  plánov  a plánu školy zapracovať  výchovno –vzdelávacie ciele v súlade so Štátnym vzdelávacím programom a POP,
• zamerať výchovu na posilňovanie úcty k ľudským právam a základným slobodám,
• pripravovať žiakov na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlavia a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami ,
• ctiť si kultúru národa, národný jazyk, národné hodnoty krajiny ( organizovať pre žiakov návštevy múzeí, výstav, hradov a iných pamätihodností, návštevu divadelných predstavení s pôvodnou slovenskou tvorbou, pripomínať si bohaté ľudové tradície a zvyky – tvorivé dielne s vianočnou a veľkonočnou tematikou, organizovať školské kolá literárnych  súťaží (Šaliansky Maťko a  Hviezdoslavov Kubín, Slávik Slovenska ),
• zvýšenú pozornosť venovať regionálnej výchove ( spolupráca so Šalianskym archívom , sprístupňovať žiakom poznatky o významných osobnostiach , tradíciách, zvykoch, historických a spoločenských udalostiach z nášho mesta a blízkeho okolia ),
• venovať pozornosť výchove zameranej na zdravý životný štýl ( realizovať projekt Škola podporujúca zdravie, vytvárať kvalitné medziľudské vzťahy všetkých, ktorí sa vo výchovno-vzdelávacom procese ocitajú – učiteľov, žiakov a rodičov,  dbať, aby sa žiaci školy racionálne stravovali – podujatia:, Svetový deň jabĺk, Svetový deň mlieka, , dbať, aby žiaci pravidelne športovali – realizácia školského projektu: škola v pohybe, zober loptu a nie drogu
• organizovať pre žiakov školy voľno časové aktivity, ponúkať im pestrý výber záujmových útvarov ( zmysluplné trávenie voľného času, eliminácia negatívnych javov v živote detí ako sú nuda, negatívny vplyv partií, konzumný spôsob života, rôzne formy závislostí a kriminalita,
• zlepšiť správanie žiakov ( kurz slušného správania, dôsledné dodržiavanie školského poriadnu, jednotný prístup zo strany pedagógov školy, zmena postoja učiteľa voči asociálnemu správaniu – osobný vzťah s rizikovými žiakmi v duchu výchovného štýlu – náročnosť a láskavosť, zmluvy o správaní, systematické ovplyvňovanie myslenia a postojov žiakov ),
• realizovať projekt: Prevencia porúch správania, ktorého cieľom je stimulovať učiteľov v preventívnych aktivitách zameraných na korekciu porúch správania, posilňovať prosociálne správanie a optimalizovať vzťah učiteľ – žiak,
• s cieľom dôsledne potláčať zvyšujúce sa prejavy agresie a násilia medzi žiakmi vypracovať interný materiál: Stratégie a metódy minimalizácie agresie žiakov na škole,

2. Oblasť podmienok školy

2.1. Personálne podmienky
V súlade s plnením výchovno-vzdelávacích cieľov školského vzdelávacieho programu:
• zvýšiť počet kvalifikovaných učiteľov cudzieho jazyka II. stupeň: Prijať kvalifikovaného pedagogického zamestnanca pre vyučovanie ďalšieho cudzieho jazyka – anglického alebo nemeckého jazyka
• zvýšiť počet kvalifikovaných učiteľov na vyučovanie  I. stupňa,
• pre všetkých zamestnancov školy zabezpečiť dobré pracovné podmienky, rozvíjať dobré medziľudské vzťahy na báze otvorenej komunikácie s jasne definovanými kompetenciami a vymedzenými úlohami na partnerskom, ľudskom a demokratickom prístupe,
• vytvárať podmienky pre ďalšie vzdelávanie učiteľov ( informačné kompetencie, rozvoj kľúčových spôsobilostí, rozvoj čitateľskej gramotnosti, 1. a 2. atestácia, formy špecializačného a inovačného štúdia,  prehlbovanie odbornosti a odborného rastu pedagógov školy ),


2.2. Priestorové podmienky
•  vymeniť oplotenie školy novými plotmi a bránami, obnoviť chodníky v areáli školky
2.3. Materiálno – technické podmienky
• každoročne obnovovať didaktické prostriedky a zabezpečiť učebné pomôcky pre jednotlivé predmety,
• vybaviť všetkých učiteľov  notebookmi ,
• zmodernizovať vydávanie obedov zavedením počítačového softvéru (prostredníctvom výzvy MŠ SR – Revitalizácia a elektronizácia zariadení školského stravovania ),
• vybaviť klasické triedy na I. stupni interaktívnou tabuľou a potrebnou IKT ,
• vytvárať podmienky pre bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov a zamestnancov.

2.4. Získavanie finančných zdrojov
• z rozpočtových prostriedkov,
• vypracovaním projektov na základe výziev predovšetkým MŠ SR ale aj iných organizácií a nadácií • formou pomoci od Rady rodičovského združenia pri ZŠ s MŠ v Seliciach  zo zberu papiera
• úsporou finančných prostriedkov za tepelnú energiu zateplením školy .

2.5. Oblasť spolupráce školy s inými subjektmi

2.5.1. Spolupráca školy a rodiny má výrazný vplyv na školskú úspešnosť detí. Dobrá vzájomná spolupráca zlepšuje motiváciu žiakov k učeniu a ich disciplínu v procese výchovy a vzdelávania a zvyšuje študijnú výkonnosť detí.
V rámci zlepšenia vzťahov navrhujem:
• organizovať prednášky, besedy a diskusie na témy, ktoré rodičia v súčasnosti považujú za najaktuálnejšie, napr.: Puberta a dospievanie, Agresívne prejavy detí, Hyperaktívne dieťa, Poruchy učenia a správania atď. ),
• informovať rodičov o školskom vzdelávacom programe, inovačných programoch a učebných plánoch,
• organizovať dotazníky, diskusné stretnutia k tvorbe školského vzdelávacieho programu pre jednotlivé ročníky ( 1.-4., 6.-9.  1. a 2. šp. triedy ) a o kvalite školy,
• organizovať dni otvorených dverí, podujatia:, Vítanie prvákov, Rozlúčka s deviatakmi, Deň matiek,
• prostredníctvom webovej stránky školy poskytovať rodičom významné informácie o škole, o štruktúre výchovno-vzdelávacieho procesu, podujatiach, živote školy,
• zaviesť internetovú žiacku knižku a triednu knihu.

2.5.2. Spoluprácu s radou rodičovského združenia a s radou školy budovať na
báze rovnocenného partnerstva, ako možnosti získavania spätnej väzby o kvalite
školy, v oblasti strategického plánovania a pomoci škole.

2.5.3. Spolupráca so zriaďovateľom ( tvorba projektov, poskytovanie informácií o živote
školy, pozvania na významné podujatia školy, účasť žiakov na podujatiach,
organizovaných zriaďovateľom , riešenie technického stavu budovy školy )

2.5.5. Spolupracovať s inými subjektmi ( Obecná polícia – preventívny program, Mestský archív Šaľa,  Centrum pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie
a Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva – začleňovanie žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami, materské školy – bezproblémový prechod do školy,
poskytovanie informácií ).

2.5.6. Poskytovanie informácií o dianí v škole – v tejto oblasti musíme zlepšiť kvalitu svojej
práce. V komunikácii s okolím sa sústredím na budovanie imidžu školy ( informovať
o aktivitách školy, o jej vzdelávacom projekte, neustále pripomínať existenciu školy –
školské podujatia, významné úspechy žiakov, organizovať stretnutia s verejnosťou –
dni otvorených dverí, verejné prezentácie rôznych aktivít žiakov školy ). Zintenzívniť
a skvalitniť najmä informačné aktivity o dianí v škole ( informácie v médiách,
aktualizácia internetovej stránky školy ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selice 1.09.2017                                         Mgr. Viera Csubová,

riad. školy

Joomla Templates - by Joomlage.com