Školský vzdelávací program

„ Zdravie v rytme prírody “

Motto: „ Zdravie je ako perla v mori,

ktorú si treba chrániť,

ak sme zdravý nechýba nám nič ku šťastiu “.

1. Charakteristika materskej školy :

Veľkosť školy:
 
Materská škola je súčasťou Základnej školy. Poskytuje poldennú starostlivosť deťom od 3 do 6 rokov a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Má jednu triedu, ktorú navštevuje 21 detí. Materská škola k svojej činnosti využíva budovu, v ktorej sa nachádza školská jedáleň a kuchyňa s príslušenstvom. K priestrannej triede patrí umyváreň, na chodbe šatňa so sociálnym zariadením. Pri Základnej škole sa nachádza telocvičňa, ktorú predškoláci tiež využívajú.

Materská škola je pri Základnej škole od 11. 01. 2010.
 


Hospodárska časť:
 
Jedáleň s príslušenstvom a kuchyňa sú súčasťou materskej školy.
 


Pozemok:
 
Ihriská sú s trávnatou, pieskovou i spevnenou úpravou povrchu, dotvorené detskými hračkami, nízkou krovitou zeleňou a stromami.

 

Personálne obsadenie:
 


Riaditeľka ZŠ s MŠ : Mgr. Viera Csubová

Zástupkyňa MŠ: Mária Mátraiová
 
Triedna učiteľka: Gabriella Mészárosová
 
Vedúca školskej jedálne: Iveta Mitlíková
 
Kuchárka: Jana Lenghartová
 


1. Profilácia materskej školy

Základná škola s materskou školou v Seliciach, predprimárnym stupňom vzdelávania, vo svojej výchovno - vzdelávacej práci vychádza zo základného dokumentu platného pre materské školy zo Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0, so zameraním na uplatňovanie humanistického princípu výchovy a vzdelávania.

Naša materská škola prezentuje všeľudské hodnoty, kultúru spoločnosti, všeobecné platné tradície, zabezpečujúce dieťaťu plynulý prechod z rodinného prostredia, plynulý prechod z hravého detstva k systematickému vzdelávaniu. Poslaním a cieľom materskej školy je podporovať všestrannný osobnostný rozvoj dieťaťa jeho sociálno – emocionálny, psychomotorický a kognitívny rozvoj v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami. Hlavným cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu perceptuálno motorickú, kognitívnu a citovo sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie sa do skupiny a kolektívu. Pre uplatnenie týchto cieľov vytvárame pre deti priaznivú výchovno - vzdelávaciu klímu s dôrazom na rozvoj tvorivosti v ktorej sa realizuje učenie hrou. Naša materská škola vytvára podmienky na zaškolenie detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou a detí, ktoré majú v nasledujúcom školskom roku plniť povinnú školskú dochádzku. Vychováva a vzdeláva deti od 3 – 6 rokov a pripravuje ich na vstup do základnej školy.

Chceme dosiahnuť, aby dieťa ktoré získa základy výchovy a vzdelávania poskytované materskou školou, bolo dobrým, čestným, morálnym, charakterným, múdrym, vzdelaným, tvorivým, aktívnym, samostatným, pracovitým, iniciatívnym,  šťastným, vyrovnaným a zdravým človekom. Tieto aspekty chceme zhrnúť v profilácii školy. Cieľom do ďalších rokov je postupný prechod od tradičnej materskej školy na školu modernú s novými metódami a formami práce. Chceme byť školou, ktorá bude príťažlivá pre deti aj rodičov.
 

 


2. Charakteristika ŠKVP

Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno – vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Prostredníctvom tejto myšlienky chceme objavovať a poznávať ríšu zdravia, plnú farieb, tónov, vôní, pokoja a zdravého spôsobu života.
 
Nikto nevníma zmeny tak intenzívne ako dieťa. Zmeny počas ročných období chápeme ako zmeny vo vývine dieťaťa. Inšpirujú pedagógov k celoročnej kvalitnej a rozmanitej činnosti vo výchove a vzdelávaní.
 


Budeme podporovať osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno – emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíjať schopnosti a zručnosti, utvárať predpoklady na ďalšie vzdelávanie a pripravovať na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.

 

V predškolskom veku má výchova a vzdelávanie činnostný a procesuálny charakter. Všeobecné i špecifické ciele smerujú k rozvoju elementárnych základov kľúčových kompetencií.

 

Plnenie vlastných výchovno – vzdelávacích cieľov budeme realizovať uplatňovaním edukačných aktivít s možnosťou ich ďalšieho dotvárania, štrukturovania a modifikovania, vhodnými formami a metódami výchovy a vzdelávania pre materské školy.
 
Na základe poznania aktuálnych rozvojových možností detí budeme obsah výchovy a vzdelávania konkretizovať v plánoch výchovno – vzdelávacej činnosti.
 


Školský vzdelávací program pod názvom „ Zdravie v rytme prírody “ sa zameriava na:
 
1. zlepšenie zdravotného stavu detí
 
2. zdravá výživa

3. zdravý životný štýl – pohyb
 
4. zavádzanie nových foriem práce – aktivity zamerané na zdravú výživu
 


Východiskom pre spracovanie zamerania našej materskej školy bola koncepcia dlhodobého rozvoja. Táto koncepcia sa vyvinula postupne a je zhodnotením tvorivého úsilia učiteľov, rodičov, pracovníkov školy a skúseností z realizácie s deťmi.
 
V spojitosti so zameraním máme rozpracovaných niekoľko aktivít:

- mesiac zdravej výživy ( výstava figúrok z ovocia a zeleniny, hallowénskych tekvíc, príprava zeleninových šalátov a ovocných mís). Pri realizovaní spolupracujeme s rodičmi.

- týždeň mlieka ( formou výstav propagujeme mliečne výrobky pre zdravie ). .
 
- program „ Ovocníček “, každodenná konzumácia ovocia a zeleniny , sponzori rodičia.

Na rozvoj pohybových zručností detí využívame telocvičňu pri ZŠ, kde uskutočňujeme súťaživé dopoludnia. V areáli školy realizujeme sezónne činnosti a učíme deti k ochrane prírody.

 

 

3. Zameranie materskej školy

· materská škola sa opiera o tvorivo – humanistickú výchovu, do popredia kladie dieťa ako aktívny subjekt výchovy a vzdelávania,
 
· materská škola realizuje prvky z metodiky Nadácie škola dokorán – Krok za krokom ( ranný kruh, pravidlá triedy, centrá v triede, maskot triedy, denníky…)
 
· materská škola sa zameriava na zlepšenie zdravého životného štýlu a rozšírenie elementárnych poznatkov o ochrane života a zdravia v nadväznosti na projekty realizované v materskej škole,
 
· materská škola sa zameriava na organizovanie spoločných športových aktivít

· materská škola sa zameriava sa na podporu talentu a nadania detí formou krúžkovej činnosti,
 
· materská škola rozvíja kladný vzťah k športu a vedie deti k zaujatiu adekvátnych postojov k pohybu a športovým aktivitám
 
· materská škola kladie dôraz na rozvíjanie environmentálneho cítenia detí ( vychádzky do prírody, separovanie odpadu, besedy, zážitkové učenie)
 

 

 

 


Našou snahou je :
 
Kognitívna podpora učiteľa, ktorý pomáha dieťaťu rozhodnúť sa, poskytnutím faktov, podporuje nezávislé myslenie každého dieťaťa.
 
Osobnosť dieťaťa rozvíja vzhľadom na jeho individualitu, aby nezažilo pocit neúspechu.
 
Naša škola vytvára pre deti priaznivú klímu a zdravé prostredie.
 
Odbornosť pedagógov je skvalitňovaná priebežným vzdelávaním a získavaním certifikátov.
 
Podporujeme vyučovacie metódy a postupy založené na interaktívnom zážitkovom učení.
 
Napĺňame potrebu dieťaťa sociálneho kontaktu s rovesníkmi a uplatňujeme práva dieťaťa v spolupráci s rodinou.
 
Exteriér školy je zameraný na bohatú realizáciu pohybových aktivít.
 


Hodnotový systém školy:
 
· sloboda a zodpovednosť,
 
· dôvera a rast dieťaťa,
 
· uznanie individuálnych rozdielov,
 
· otvorenosť k chybám,
 
· spolupráca,
 
· učenie sa činnosťou,
 
· otvorená komunikácia

· tvorivé a kritické myslenie,
 
· osvojiť si pracovať v tíme,
 
· zodpovednosť.

Veľký dôraz budeme klásť na vytvorenie dobrej klímy v triede, na rozvíjanie sebapoznania a sebauvedomenia dieťaťa, aby každé dieťa zažilo v materskej škole úspech.
 
Budeme sa snažiť orientovať pedagogické stratégie na riešenie problémových úloh a tvorbou projektov. Je dôležité naučiť deti riešiť problémy a snažiť sa nájsť odpovede za pomoci pedagógov.
 


4. Vymedzenie vlastných cieľov, poslania výchovy a vzdelávania
 
Materská škola popri plnení cieľov ŠVP si stanovila svoje ciele. Ciele vyplynuli so zamerania materskej školy a podľa potreby sa budú dopĺňať.
 
Našim cieľom je:
 
· podporovať zručnosti digitálnych kompetencií,
 
· podporovať osobnosť a záujmy každého dieťaťa,
 
· realizovať nadštandardné pohybové aktivity v nadväznosti na projekty realizované v materskej škole,
 
· rozvíjať tvorivosť detí zmysluplným trávením voľného času krúžkovou činnosťou, podľa

požiadaviek rodičov

· podporovať vzťah detí k poznávaniu a pripraviť ho na celoživotné vzdelávanie,
 
· viesť deti k zdravému životnému štýlu,
 
· učiť sa byť zodpovedný vo vzťahu k prírode a životnému prostrediu,
 
· vytvárať priaznivú klímu, podporovať duševné zdravie,
 
· pestovať u detí osobnú a telesnú kultúru,

· uplatňovať netradičné formy výchovy a vzdelávania ,
 
· naďalej realizovať prvky programu NŠD- Krok za Krokom,

· venovať pozornosť emocionálnej inteligencii,
 
· zabezpečiť osvojenie si nielen vedomostí z jednotlivých oblastí, ale i schopnosť detí so získanými poznatkami vedieť pracovať,
 
· uspokojovať potreby detí

 

- napľňať potrebu dieťaťa a sociálneho kontaktu s rovesníkmi
 
- uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené podmienky MŠ ZŠ.

- rozvíjať u detí návyky súvisiace so zdravým životným štýlom

- podporiť vzťah dieťaťa k poznaniu a učeniu hrou

- pripraviť deti na vstup do ZŠ, zámerne, celostne rozvíjať osobnosť dieťaťa
 
- rozvíjať u detí environmentálne cítenie

- rozvíjať u detí komunikačné schopnosti
 
- získavať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve a uplatňovať ich pozornosť na pozitívne prejavy v správaní svojho dieťaťa a v prípade potreby ich nasmerovať na ďalšie odborné poradenstvo s inými odborníkmi ( pediater, logopéd, psychológ ).
 


5. Výchovný jazyk

Podľa Zákona o výchove a vzdelávaní je výchovno – vyučovacím jazykom vyučovací a výchovný jazyk. V materských školách je vyučovacím jazykom jazyk Slovenskej republiky. Vyučovacím jazykom v Základnej škole s Materskou školou Selice je slovenský jazyk.
 


6. Stupeň vzdelania

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.
 


7. Profil absolventa
 
Absolvent predprimárneho vzdelávania je pripravený na vstup do primárneho vzdelávania v základnej škole a na aktívny život v spoločnosti. Má poznatky a schopnosti, ktoré majú význam vo vzťahu k základom kultúrnej, čitateľskej a prírodovednej spoločnosti. Profil absolventa je koncipovaný prostredníctvom kompetencií ( spôsobilostí ) dieťaťa. V materskej škole sa rozvíjajú tieto kompetencie:

 

- psychomotorické
 
- osobnostné
 
- sociálne
 
- komunikatívne
 
- kognitívne
 
- učebné
 
- informačné.

 

 

Psychomotorické kompetencie:
 


Dieťa v závere predškolského veku:
■používa v činnosti všetky zmysly,
 ■ovláda pohybový aparát a telesné funkcie,
 ■prejavuje túžbu a ochotu pohybovať sa,
 ■ovláda základné lokomočné pohyby,
 ■používa osvojené spôsoby pohybových činností v nových,neznámych, problémových situáciách,
 ■využíva globálnu motoriku prekonávaním prírodných a umelých prekážok,
 ■prejavuje grafomotorickú gramotnosť,
 ■správa sa ohľaduplne k svojmu zdraviu a k zdraviu iných,
 ■prejavuje pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu.
 


Osobnostné (intrapersonálne) kompetencie:
 


a) Základy sebauvedomenia
 
Dieťa v závere predškolského veku:


■uvedomuje si vlastnú identitu,
 ■prejavuje v správaní vzťah k sebe a k iným,
 ■vyjadruje svoje pocity a hodnotí svoj vlastný aktuálny citový stav,
 ■odhaduje svoje možnosti a spôsobilosti,
 ■správa sa sebaisto v rôznych situáciách,
 ■uvedomuje si dôsledky svojho správania vzhľadom na iné osoby.
 


b) Základy angažovanosti
 
Dieťa v závere predškolského veku:


■presadzuje sa s ohľadom na seba aj druhých,
 ■obhajuje seba a iných, chorých, osoby so zdravotný znevýhodnením, slabých a bezbranných,
 ■zaujíma sa o dianie v rodine, v materskej škole a v bezprostrednom okolí.
 


Sociálne (interpersonálne) kompetencie:
 


Dieťa v závere predškolského veku:


■pozerá sa na svet aj očami druhých,
 ■správa sa empaticky k svojmu okoliu,
 ■správa sa v skupine, kolektíve podľa spoločenských pravidiel a noriem, hrá sa a pracuje vo dvojici, v skupine, kolektíve, plánuje, organizuje a hodnotí činnosť,
■zotrvá v hre a inej činnosti a dokončí ju,
 ■preberá spoluzodpovednosť za seba i za činnosť skupiny,
 ■nadväzuje spoločensky prijateľným spôsobom kontakty s druhými a udržiava s nimi harmonické vzťahy,
 ■rieši konflikty s pomocou dospelých alebo samostatne,
 ■pomáha druhým s pomocou dospelého, aj samostatne,
 ■akceptuje a rešpektuje multikultúrne odlišnosti detí a dospelých,
 ■prejavuje ohľaduplnosť k svojmu prostrediu.
 
Komunikatívne kompetencie
 


Dieťa v závere predškolského veku:


■vedie monológ, nadväzuje a vedie dialóg a rozhovor s deťmi i dospelými,
 ■počúva aktívne a s porozumením myšlienky a informácie z rôznych médií,
 ■vyjadruje a komunikuje svoje myšlienky, názory,
 ■reprodukuje oznamy, texty,
 ■volí primeraný, kreatívny spôsob komunikácie vzhľadom na situáciu,
 ■komunikuje osvojené poznatky,
 ■prejavuje predčitateľskú gramotnosť,
 ■chápe a rozlišuje, že niektorí ľudia sa dorozumievajú aj inými jazykmi.
 


Kognitívne kompetencie:
 


a) Základy riešenia problémov
 
Dieťa v závere predškolského veku:


■hľadá a objavuje súvislosti medzi jednotlivými informáciami, objavuje tie, ktoré sú nápomocné pri riešení problému,
 ■rieši samostatne alebo s pomocou učiteľa problémy v osobnej a spoločenskej rovine,
 ■rieši jednoduché problémové úlohy,
 ■uplatňuje v hre a rôznych situáciách matematické myslenie.
 
b) Základy kritického myslenia
 
Dieťa v závere predškolského veku:


■porovnáva podobnosti a rozdiely predmetov, javov, osôb atď.,
 ■odôvodňuje svoje názory, prejavuje postoje, vyslovuje jednoduché úsudky,
 ■hodnotí spontánne a samostatne vo svojom bezprostrednom okolí, čo sa mu páči/nepáči, čo je správne/nesprávne, čo je dobré/zlé na veciach, osobách, názoroch.
 


c) Základy tvorivého myslenia
 
Dieťa v závere predškolského veku:


■uplatňuje vlastné predstavy pri riešení problémov,
 ■nachádza neobvyklé odpovede alebo riešenia,
 ■objavuje a nachádza funkčnosť vecí, predstáv alebo myšlienok, uvedomuje si ich zmeny,
 ■objavuje algoritmus riešenia úloh pokusom a omylom alebo podľa zadávaných inštrukcií, odstraňuje prípadnú chybu.
 

 


Učebné kompetencie:
 


Dieťa v závere predškolského veku:


■prejavuje zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového,
 ■využíva primerané pojmy, znaky a symboly,
 ■pozoruje, skúma, experimentuje,
 ■objavuje a hľadá súvislosti medzi vlastnými skúsenosťami a poznatkami,
 ■aplikuje v hre, rôznych aktivitách a situáciách získané poznatky a skúsenosti,
 ■kladie otázky a hľadá odpovede, aby porozumelo obklopujúcemu svetu vecí, javov, dejov a vzťahov,
 ■učí sa spontánne (vlastnou zvedavosťou) aj zámerne (pod učiteľovým vedením),
 ■vyvíja vôľové úsilie v hre a inej činnosti,
 ■prekonáva prekážky v učení,
 ■plánuje a organizuje si optimálne prostredie na činnosť,
 ■prejavuje aktivitu v individuálnom i skupinovom učení,
 ■hodnotí vlastný výkon, teší sa z vlastných výsledkov, uznáva aj výkon druhých,
 ■zvláda základy učenia sa na základe osobnej motivácie,
 ■naučí sa pracovať s hračkami, knihou, učebnými pomôckami,
 ■sústredí sa primerane dlhý čas na hru a na zámernú riadenú výchovno - vzdelávaciu činnosť.
 


Informačné kompetencie:
 
Dieťa v závere predškolského veku:


■prejavuje radosť zo samostatne získaných informácií,
 ■využíva rôzne zdroje získavania a zhromažďovania informácií aj mimo materskú školu
 
(od osôb v okolitom prostredí, z detských kníh, časopisov a encyklopédií,
 
prostredníctvom informačno-komunikačných technológií, z rôznych médií).
 

 


Zameranie materskej školy súvisí aj s profilom absolventa, ktorý je rozšírený.

Deti získajú:

· vyššiu úroveň pohybových zručností a schopností, ktoré budú môcť uplatňovať v primárnom vzdelávaní,
 
· zručnosti v používaní IKT, práca s edukačnými programami,
 
· rozšírené elementárne poznatky o ochrane života a zdravia v nadväznosti na projekty realizované v materskej škole
 
Naši absolventi budú mať rozšírený výchovno - vzdelávací proces o:
 
· pohybovú prípravu – ktorej cieľom je rozvíjať radosť a kladný vzťah k športu a zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám, nahradiť stereotypnosť na pohybových jednotkách,
 
· ochrana života a zdravia - elementárne poznatky o prevencií úrazov

· zdravotnú prípravu – dentálna hygiena, rozširovanie poznatkov o prevencii pred zubným kazom
 
· environmentálnu výchovu - ochrana prírody - racionálne nakladanie s odpadmi, triedenie, recyklácia

 

8. Dľžka dochádzky, formy výchovy a vzdelávania:
 
Dľžka dochádzky je viacročná spravidla 3 roky. Uplatňujeme poldennú formu výchovy a vzdelávania. Predškolská výchova a vzdelávanie sa uskutočňuje počas celého pobytu dieťaťa v  Materskej škole. Predprimárne vzdelávanie sa realizuje prostredníctvom edukačných aktivít. Je to cieľavedomá, systematická, zmysluplná a konkrétna výchovno vzdelávacia činnosť navodená učiteľom. Je súčasťou denného poriadku.

 

9. Spôsob podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladov o získanom vzdelaní
 
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku v ktorom do 31. augusta dosiahne 6 rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Predškolské vzdelanie môže ukončiť aj vtedy, keď nedovŕšilo 6 rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku. Po absolvovaní posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v Materskej škole získa dieťa osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré odovzdá riaditeľka školy na rozlúčkovej oslave predškolákov.

 

10. Materiálno – technické a priestorové podmienky
 
Materská škola k svojej činnosti využíva budovu ktorej súčasťou je školská jedáleň. Má jednu triedu, ku ktorej patrí umyváreň. Na chodbe sa nachádza šatňa a sociálne zariadenie. Pri škole sa nachádza telocvičňa ktorú predškoláci využívajú. Materská škola je dostatočne vybavená spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické a hravé činnosti. Prostredie je podnetné a estetické. Rozmiestnenie nábytku rešpektuje potrebu detí mať dostatok priestoru na hry, pohybovo relaxačné cvičenia, ľahký prístup k hračkám a pomôckam. Vytvorené máme hrové a pracovné centrá. K vybaveniu patrí aj nábytok pre deti ( stoly, stoličky, skrinky ) ktoré rešpektujú antropometrické požiadavky ( výška, veľkosť ). Nábytok bol vymenený v školskom roku 2009/2010. V budove prebehla rozsiahla rekonštrukcia, výmena okien, oteplenie budovy, boli obnovené a vymenené sociálne zariadenia. Uskutočnila sa maľovka celej budovy. Na chodbe sa zriadila aj šatňa s novými skrinkami. Ústredne bol dodaný plazmový televízor, trieda je vybavená s DVD prehrávačom, s CD prehrávačom a s note bookom.

Na plnenie pohybovo relaxačných cvičení máme zriadenú telocvičňu s množstvom telovýchovného náradia a náčinia – rebriny, žinenky, fitnes lopty, švihadlá, a rôznorodé náčinie na cvičenie s hudbou.

Na školskom dvore majú deti priestor na pohybové hry. Na pobyte vonku využívajú rôzne hračky a pomôcky ( lopty, hračky do piesku ) v zime sánky. Súčasťou dvora je aj futbalové ihrisko, kde majú deti priestor na súťaživé a zábavné hry.

 

11. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

V škole sa v pravidelných intervaloch vykonávajú požadované revízie a kontroly vyhradených technických zariadení, údržba a opravy zistených porúch tiež prispievajú k bezproblémovému vchodu školy a k vytvoreniu podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia aj zamestnancov školy. Zamestnanci sa v predpísaných intervaloch zúčastňujú školení o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci ( ďalej „ BOZP “ ) a o požiarnej ochrane, ktoré vykonáva autorizovaný bezpečnostný technik ako aj preventívnych prehliadok. Zistené poruchy sa podľa závažnosti odstraňujú okamžite alebo počas hlavných prázdnin.

Pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním prihliadame na:

- na základné fyziologické potreby detí

- vytvárame podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno – patologických javov
 
- poskytujeme nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí
 
- vedieme evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno – vzdelávacej činnosti, alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou.

Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania. Deti prostredníctvom obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.
 
V záujme ochrany zdravia detí a zamestnancov budeme naďalej vytvárať podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní s dôrazom na dodržiavanie „ Práv dieťaťa “.

 

12. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

 

Vyhláška MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole. Medzi dokumentáciu materskej školy zaraďuje hodnotenie detí a zamestnancov MŠ. Pedagogické hodnotenie dieťaťa znamená hodnotenie individuálneho pokroku dieťaťa v rozvoji a učení sa. Zmyslom pedagogického hodnotenia je priebežné sledovanie vývoja dieťaťa:
 
- ako sa zdokonaľuje vo svojich schopnostiach, činnostiach
 


- ako sa mu v hrách a bežných činnostiach darí
 


- ako sa cíti
 


- čo prežíva.
 


Cieľom predprimárneho vzdelávania ktorý je stanovený v ŠTVP je dosiahnuť optimálnu perceptuálno - motorickú, kognitívnu a citovo – sociálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a život v spoločnosti. Kontrola sprevádzaná pozorovaním detí, komunikáciou s deťmi a s hospitáciou.

 

 

13. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

 

Vnútorná školská kontrola sa uskutočňuje formou pozorovania a rozhovoru. Je zameraná na všetkých zamestnancov, vykonáva sa v súlade s plánom vnútro školskej kontroly a plánov hospitácií, kde sa sleduje úroveň činnosti učiteľky a detí.

Zistenia sa analyzujú, na skvalitnenie činnosti sa ukladajú odporúčania. Prerokovanie kontrolnej a hospitačnej činnosti sú súčasťou pedagogických a pracovných porád.

 

14. Podmienky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
 


Kontinuálne vzdelávanie ako súčasť celoživotného vzdelávania je sústavný proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobilostí pedagogického zamestnanca. Zamestnanci našej školy majú možnosť vzdelávať sa individuálne alebo sa zúčastňovať na seminároch a školeniach organizovaných akreditovanými organizáciami podľa ročného plánu kontinuálneho vzdelávania.

Vzdelaný učiteľ je zárukou kvalitnej školy.
 

 


Prerokované na pedagogickej rade: 2. 09. 2010
 


Prerokované na školskej rade: 26. 06. 2010 Vypracovala: Mária Mátraiová ,
 
zást. riad. MŠ
 

 

 

 


Základná škola s Materskou školou, Školská 1003, 925 72 Selice

 

 

 

 

 

 

Rozvoj osobnosti v súlade s Národným programom duševného zdravia
 


Motto: „ Múdry je ten,
 
kto má nielen vedomosti,

ale aj mravné vlastnosti,
 
kto vie správne žiť “.
 
J. A. Komenský
 

 


Vypracovala:

Mária Mátraiová, zástup. riad. pre MŠ
 

 

 


V zmysle Národného programu duševného zdravia budeme realizovať v materskej škole priebehu celého školského roka aktivity a programy na podporu telesného a duševného zdravia.
 
Preventívne - výchovné programy zameriavame na zdravý osobnostný vývin detí. Spolupracujeme s kultúrnymi a osvetovými inštitúciami, ( knižnica, osvetové zariadenie ).

Pri plánovaní a uskutočňovaní školskej prevencie v školskom prostredí využívame:

Program prevencie šikanovania
 
Pri plánovaní a uskutočňovaní školskej prevencie v školskom prostredí využívame dokument „ Východiská v tvorbe stratégie školy v prevencií rizikového správania detí “, ktorý je zameraný na správanie spojené s nepriateľným konaním ( agresia, šikanovanie ) a prejavmi intolerancie.

V zmysle Dohovoru ľudských práv a právach dieťaťa budeme priebežne monitorovať správanie sa detí a ich zmeny. V prípadoch oprávneného podozrenia na porušovanie ich zdravého osobnostného vývinu bezodkladne zabezpečiť ich aktívnu ochranu. Vzniknutý problém riešiť v súčinnosti so zriaďovateľom psychológom, príslušným centrom pedagogicko – psychologického poradenstva a pediatrom.
 
V edukačných hrách osvojovať zručnosti sociálnu komunikáciu a utvárať pozitívne medziľudské vzťahy.
 
Ciele:
 
-vytvárať situácie, v ktorých budú deti nadväzovať a udržiavať priateľský vzťah s iným dieťaťom

- vedieť pozitívne oceňovať kamarátove schopnosti, vlastnosti a výkony

Aktivity: To sme my, Darček pre kamaráta.
 
Vytvárame pozitívne medziľudské vzťahy a rozvíjame sociálnu komunikáciu, na báze vzájomného rešpektu a tolerancie.

Učiteľ má byť vzorom pre dieťa.

V každodennom styku s deťmi, v prosociálnych hrách, v komunikácii, pri riešení konfliktov predkladať a približovať deťom model čestného a humanistického správania ako základného životného princípu.

Zaraďovať denne prosociálne akvtivity.

Realizovať „ Narodeninové dni “
 
Vedieme deti k úcte k iným, k iným národom, k národnostiam a kultúr.
 
Napomáhame vyváženému rozvíjaniu všetkých stránok školskej pripravenosti a zaškoleniu detí zo soc. znevýhodneného prostredia.
 
Rozvíjať v deťoch ohľaduplnosť ako aj pocity potreby pomôcť druhému ( čítaním príbehov, ako aj rozhovorom ).

Rozvíjať u detí zdravé sebavedomie, dôveru dieťaťa vo vlastné schopnosti, učiť ich prijímať rozhodovania a niesť zodpovednosť.
 
Pracovnými listami viesť deti ku správnemu spôsobu konania na základe riešenia problémových úloh.

Dodržiavať pravidlá spolupatričnosti, priaznivé situácie v priebehu dňa využívať na rozvíjanie prosociálnych aktivít.

Úzka spolupráca s rodinou je dôležitou súčasťou dobrých medziľudských vzťahov a tiež pri formovaní osobnosti dieťaťa.

Programy pre rodičov ( Deň otvorených dverí, Vianočná besiedka, Deň matiek, Rozlúčka pre školákov ).
 
Programy výchovy k manželstvu a rodičovstvu
 


Edukačnými a námetovými hrami upevňovať a prehlbovať poznatky o rodine a viesť deti ku kladnému vzťahu členom rodiny.
 
Ciele:

- poznať štruktúru rodiny, rozlíšiť jednotlivých členov rodiny
 
- orientovať sa príbuzenských vzťahov
 
- vedieť opísať, napodobniť funkciu rodičov matky a otca
 
- utvárať elementárne poznatky o narodení dieťaťa.
 
Aktivity: Darček pre rodičov, Tajomstvo bociana.
 


Za všetky úlohy ktoré nie sú terminované zodpovedá učiteľka, zástupkyňa MŠ.

Joomla Templates - by Joomlage.com