Kontinuálne vzdelávanie

Vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov sa uskutočňuje v súlade so zákonom č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášky MŠ SR č. 445/2009 o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách.

Nová legislatíva jasne definuje ďalšie smerovanie rozvoja profesionality pedagógov. Profesijný rozvoj bude zabezpečený kontinuálnym vzdelávaním ako súčasť celoživotného vzdelávania. Ide o sústavný proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobilostí, ktorého cieľom je získavať, udržiavať, zdokonaľovať, rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie pedagogického a odborného zamestnanca. Ide o kompetencie potrebné na štandardný výkon pedagogickej alebo odbornej činnosti, avšak aj na výkon špecializovaných činností a na výkon riadiacich činností.

Rozhodujúcim činiteľom na naplnenie tohto cieľa sa stáva vedenie školy alebo školského zariadenia, najmä vedúci pedagogický zamestnanec – riaditeľ. Práve on zodpovedá za kontinuálne vzdelávanie, ktoré koordinuje podľa ročného plánu kontinuálneho vzdelávania vyplývajúceho z cieľov výchovy a vzdelávania alebo z cieľov výchovno - poradenskej a terapeuticko - výchovnej činnosti školy alebo školského zariadenia.


Kontinuálne vzdelávanie v materskej škole zahŕňa tieto formy vzdelávania:
 
1. Adaptačné vzdelávanie umožní získať profesijné kompetencie potrebné na výkon činnosti samostatného pedagogického zamestnanca, alebo samostatného odborného zamestnanca, ktoré nezíska absolvovaním študijného programu alebo vzdelávacieho programu v požadovanom študijnom odbore poskytujúcom žiadaný stupeň vzdelania, je určené pre začínajúcich pedagogických a odborných zamestnancov školy. Za tento typ vzdelávania sa nezískavajú kredity.

2. Aktualizačné vzdelávanie poskytne aktuálne poznatky a kompetencie potrebné na udržanie si štandardného výkonu pedagogickej činnosti alebo štandardného výkonu odbornej činnosti alebo prípravu vykonania atestácie. Za tento typ vzdelávania sa získavajú kredity.

3. Inovačné vzdelávanie umožní pedagogickým zamestnancov zdokonaliť si profesijné kompetencie potrebné na štandardný výkon pedagogickej činnosti alebo na štandard odbornej činnosti. Za tento typ vzdelávania sa získavajú kredity, okrem funkčného inovačného vzdelávania, za ktoré sa kredity nezískavajú.

4. Špecializačné vzdelávanie zabezpečí získať profesijné kompetencie potrebné na výkon špecializovaných činností.
 
Pedagogickým zamestnancom – špecialistom je triedny učiteľ, uvádzajúci pedagogický zamestnanec, vedúci metodického združenia alebo iný zamestnanec vykonávajúci iné špecializované činnosti určené riaditeľom, napr. špecialista na výchovu a vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného.
 
Odborným zamestnancom – špecialistom je uvádzajúci odborný zamestnanec iný zamestnanec vykonávajúci špecializované činnosti určené riaditeľom. Za tento typ vzdelávania sa získavajú kredity.

5. Funkčné vzdelávanie umožní získať profesijné kompetencie potrebné na výkon riadiacich činností vedúcich pedagogických a odborných zamestnancov. Vedúcim pedagogickým alebo vedúcim odborným zamestnancom je riaditeľ, zástupca riaditeľa, ďalší pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec ustanovený podľa osobitného predpisu. Za tento typ vzdelávania sa nezískavajú kredity.

6. Kvalifikačné vzdelávanie umožní získať profesijné kompetencie požadované na doplnenie kvalifikačných predpokladov alebo splnenie kvalifikačného predpokladu na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu. Za tento typ vzdelávania sa získavajú kredity.
 
Škola a školské zariadenie poskytne priestor iniciatíve učiteľa, umožní mu prezentovať inovačné postupy svojej práce, ktorými sú najmä autorstvo alebo spoluautorstvo schválených alebo odporúčaných učebných pomôcok vrátane počítačových programov, učebníc, učebných textov, metodických materiálov a pracovných zošitov, iné tvorivé aktivity súvisiace s výkonom pedagogickej praxe alebo výkonom odbornej činnosti, napr. výsledky výskumu, patenty, vynálezy, odborno- preventívne programy, odborné články v odbornej literatúre. Za autorstvo alebo spoluautorstvo sa priznávajú kredity.

 

Cieľ kontinuálneho vzdelávania:


Kontinuálne vzdelávanie ako súčasť celoživotného vzdelávania zabezpečuje zdokonaľovanie a dopĺňanie profesijných kompetencií potrebných na výkon odbornej činnosti so zreteľom na premenu tradičnej školy na modernú.
 
Situačná analýza:


Triedna učiteľka: Gabriela Mészárosová, kvalifikovanosť - ukončila strednú pedagogickú školu v Modre, odbor učiteľstvo pre materské školy.
 
Vzdelávanie a certifikáty:
 
Rozvíjanie literárnej gramotnosti u detí predškolského veku v podmienkach súčasnej predškolskej výučby.
 
Plánovanie a realizácia výučby v zmysle ISCED 0.
 
Vzdelávanie a certifikáty:
 
Zástupkyňa riaditeľky pre MŠ: Mária Mátraiová, kvalifikovanosť - ukončila strednú pedagogickú školu v Leviciach, odbor učiteľstvo pre materské školy.
 
Príprava vedúcich pedagogických zamestnancov
 
Rozvíjanie literárnej gramotnosti u detí predškolského veku v podmienkach súčasnej predškolskej výučby.
 
Plánovanie a realizácia výučby v zmysle ISCED 0.
 
Profilácia materskej školy:
 
Naša materská škola vo svojej výchovno - vzdelávacej práci vychádza zo základného dokumentu platného pre materské školy a to ISCED 0, so zameraním na uplatňovanie humanistického princípu výchovy a vzdelávania. Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu emocionálnu, sociálnu a kognitívnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.
 
Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začlenenie do skupiny a kolektívu. Pre uplatnenie týchto cieľov vytvárame pre deti priaznivú výchovno - vzdelávaciu klímu s dôrazom na rozvoj tvorivosti v ktorej sa realizuje učenie hrou.

Školský vzdelávací program pod názvom - Zdravie v rytme prírody, sa zameriava na:
 
1. Zlepšenie zdravotného stavu detí
 
2. Zdravú výživu
 
3. Zdravý životný štýl - pohyb
 
4. Zavádzanie nových foriem práce
 
Východiskom pre spracovanie zamerania našej školy bola koncepcia dlhodobého rozvoja. Táto koncepcia sa vyvinula postupne a je zhodnotením tvorivého úsilia učiteľov, rodičov a pracovníkov školy a skúseností z realizácie s deťmi. V spojitosti so zameraním máme rozpracovaných niekoľko projektov. Pri ich realizovaní spolupracujeme s rodičmi.
 
Na rozvoj pohybových zručností detí využívame telocvičňu, na pravidelné cvičenie a súťaživé dopoludnia. V areály školy realizujeme sezónne činnosti a učíme deti k ochrane prírody.

Vymedzenie vlastných cieľov:
 
- napĺňať potrebu dieťaťa soc. kontaktu s rovesníkmi
 
- uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené podmienky MŠ / ZŠ
 
- rozvíjať u detí návyky súvisiace so zdravým životným štýlom
 
- zaraďovať prvky Zdravej školy do každodenného výchovno- vzdelávacieho procesu
 
- podporiť vzťah dieťaťa k učeniu hrou
 
- pripraviť deti na vstup do ZŠ, zámerne, celostne rozvíjať osobnosť dieťaťa
 
- rozvíjať u detí environmentálne cítenie
 
- rozvíjať u detí komunikačné schopnosti
 
- získavať dôveru rodičov v individuálnom výchovnom poradenstve a uplatňovať ich pozornosť na pozitívne prejavy v správaní svojho dieťaťa a v prípade potreby ich nasmerovať na ďalšie odborné poradenstvo
 
Plán kontinuálneho vzdelávania:
 
Samotný plán kontinuálneho vzdelávania v MŠ vychádza z plánov metodického združenia a osobného plánu profesijného rastu pedagogického zamestnanca.
 
Pri zostavovaní osobných plánov profesijného rastu pedagogického a odborného zamestnanca významnú úlohu zohráva vedúci MZ, ktorý by mal najlepšie poznať potreby na rozvoj individuálnej kariéry zamestnanca a následne by mali vedieť zosúladiť osobné plány do súboru, ktorí korešponduje s potrebami školy.
 
Triedna učiteľka Gabriela Mészárosová sa zúčastní interného vzdelávania v rámci školy pod vedením učiteľa informatiky.
 
- digitálne technológie- práca s počítačom, internetom a s informačnými technológiami
 
- štúdium odbornej literatúry a časopisov
 


Systém merania kontroly
 

Základným nástrojom kontroly v MŠ sú hospitácie. Pri ich vykonávaní však nejde len o samotnú  kontrolu, ale aj o vzájomné ovplyvňovanie sa, výmenu skúseností a hľadanie optimálnych ciest k napĺňaniu stanovených cieľov. Hospitácia plní teda okrem kontrolnej aj funkciu diagnostickú, hodnotiacu, je prostriedkom zjednocovania pôsobenia pedagogického kolektívu a v neposlednom rade aj prostriedkom vzájomnej výmeny skúseností.
 
V MŠ sa zameriavame na hospitácie :
 
- komplexné - pohľad na celkovú prácu hospitovaného, táto je najdôležitejšia, pretože umožňuje komplexný pohľad na kvalitu práce z hľadiska nadväznosti, prepojenosti, časovej vyváženosti
 
- monotematické - sledujeme v nej úroveň určitého okruhu činností
 
- orientačné - sledujeme v nej aktuálny stav istej situácie
 
- analytické – sledujeme, rozoberáme v triede istú nepriaznivú situáciu
 
- systematické – vychádzajú z dlhodobých cieľov ŠKVP a ročného plánu MŠ
 
Výsledky pedagogickej práce učiteľky sa odrážajú v správaní, konaní a úrovni kľúčových kompetencií detí a naopak. Hospitácie sú dopĺňané ďalšími diagnostickými a kontrolnými metódami, ktorými sú rozhovor a dotazník. Závery z hospitácií a ostatných diagnostických a kontrolných metód sú prezentované na pedagogických poradách.
 
Podrobný plán kontinuálneho vzdelávania bude realizované podľa ponúk Metodicko – pedagogického centra – Bratislava a MZ – Šaľa.

 


Plán vypracovala : p. uč. Mária Mátraiová
 
August 2010 ____________________________
 
Mgr. Viera Csubová,
 
riad. školy

 

Joomla Templates - by Joomlage.com