Rozvoj osobností
Sociálno–emocionálna oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa a úlohy vyplývajúce z Dohovoru o právach dieťaťa
- Podporovať a umožňovať rešpektovanie názorov detí a ich súčastí vo všetkých oblastiach. V rámci celého režimu dňa. Dávať deťom priestor na vyjadrenie vlastných názorov, a ich akceptáciu.
- Prijímať také opatrenia na zabezpečenie disciplíny v MŠ, ktoré sú zlúčiteľné s ľudskou dôstojnosťou. Nedovoliť dospelým, ani deťom navzájom si ubližovať a ponižovať seba, ani iných.
- V zmysle „Akčného plánu“ 2009 - 2011 predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Vyžadovať od všetkých zamestnancov MŠ citlivý prístup k deťom vo všeobecnosti, deťom iného vierovyznania, inej kultúry a cudzincom. Dbať na individuálny prístup.
- Uskutočňovať výchovu k ľudským právam v triede i škole. Do výchovno - vzdelávacej činnosti naplánovať aktivity, ktoré podporia hodnotu človeka ako ľudského jedinca a rozvoj medziľudských vzťahov.
- Učiť deti klásť dôraz na svoje správanie a niesť zodpovednosť za svoje činy.V rámci celého režimu dňa viesť deti k ohľaduplnosti, empatii, pozornosti a tolerancii.
- Zabezpečiť efektívnu spoluprácu školy, rodičov a širokej miestnej komunity – vzhľadom na potrebu plánovania procesu výchovy k ľudským právam a ich ochranu.
Spracované podľa dokumentu: Národný plán výchovy k ľudským právam na roky 2005-2014
- Učiť deti zachovávať spoločensky prijateľné pravidlá dialógu.
- V každodennom styku s deťmi, v komunikácii s deťmi, prosociálnych hrách i pri riešení problémov a konfliktov predkladať a približovať deťom model čestného a humanistického správania ako základného životného princípu.
- Akceptovať základné práva dieťaťa, formovať základy mravnej výchovy v duchu demokracie, humanity a morálky, vzájomnej pomoci a ohľaduplnosti bez rozdielu.
- Zbližovanie detí navzájom prostredníctvom pozitívnych sociálnych vzťahov, utvárať schopnosť aktívneho počúvania s postupným uvedomovaním si, že ak počúvam iných, vyjadrujem im úctu a môžem očakávať úctu aj od iných.
- Naďalej učiť deti akceptovať a rešpektovať iných.
- Odstraňovať negatívne formy správania vyjadrovaním svojich pocitov. Učiť deti verbalizovať svoje pocity a zážitky. Verbalizovanie pocitov a zážitkov stimulovať láskavým zaobchádzaním s deťmi, konkretizovanými v prejavoch náklonnosti a uznania.
- Priebežne monitorovať zmeny v správaní detí a dané skutočnosti zaznamenávať.
- V prípade oprávneného podozrenia, že deti sú psychicky, alebo fyzicky týrané to bezodkladne oznámiť.
- Učiť ich korigovať hlasitosť hovorovej reči.
- Zvýšenú pozornosť venovať využívaniu zásady induktívnej disciplíny.
- Viac deti citovo zainteresovávať na potláčanie impulzivity, výbušnosti a útočného správania.
- Zaraďovať denne prosociálne aktivity.
- Učiť deti rozvinúť a prijať podriadenú úlohu a inú názorovú odlišnosť v námetových hrách.
- V bežnej hre detí sa stavať do role spoluhráča, brať dieťa ako rovnocenného partnera.
- Sprostredkovať texty, v ktorých má miesto úcta k ľuďom, ohľaduplnosť, ako aj pocit potreby pomôcť druhému.
- Zamerať sa na počúvanie a verbálne vyjadrenie emócií detí, dopĺňaním autorských a ľudových textov s využívaním inovačných metód, ktoré sú podnetom pre rozvíjanie detskej fantázie, predstavivosti.
- Počúvať, recitovať krátke básne na tému citového vzťahu k rodine. Recitáciou pestovať u detí cit pre krásu slova. Priaznivé situácie vhodne využívať na rozvíjanie prosociálnych aktivít.
- Podporovať rozvoj sebavedomia, samostatnosť a originalitu detského prejavu a dosiahnuté úsilie zúročiť v kvalitnej dramatizácii klasickej rozprávky.
- Uplatňovať prvky tvorivej dramatiky a vo výchove sa zamerať na demonštratívnu činnosť s bábkou ako sociálno-emocionálny prostriedok aktivizácie a motivácie dieťaťa.
- Nájsť priestor na osvojovanie a reprodukciu jednoduchých textov poézie a prózy.
- Oboznamovať deti s tradičnou ľudovou kultúrou.
- Aktualizovať fond detskej a odbornej literatúry. Naďalej dopĺňať stav detskej knižnice.
Všeobecné úlohy bez konkrétneho termínovania plnené počas celého školského roka.
Zodpovední všetci pedagogickí zamestnanci.