Čo je školská zrelosť?

 

 

 

 

   Ako uvádza Jucovičová a kol.(2007), pojem školská zrelosť v sebe zahŕňa niekoľko rovín: fyzickú (telesnú) zrelosť, ale aj zrelosť psychosociálnu. Psychická a sociálna zrelosť spolu úzko súvisia.

   Telesnú zrelosť väčšinou posudzuje pediater. Rastom a fyzickými  dispozíciami by dieťa malo zodpovedať nárokom na šiesty rok života. Ak to tak nie je, ľahko sa unaví alebo trpí pocitmi menejcennosti v kolektíve vyspelejších rovesníkov. Ak býva  dieťa často choré a má oslabený organizmus, môže to ovplyvniť jeho školskú úspešnosť. Odloženie školskej dochádzky môže byť východiskom aj v prípade, ak má dieťa oslabený niektorý druh zmyslového vnímania (myslím tým dráhu od vnemu až po výkon).

   Pod psychickou zrelosťou rozumieme rozumovú, mentálnu vyspelosť, rečovú zrelosť, vizuomotorickú koordináciu (tzv.spolupráca zraku a pohybu- väčšinou pri písaní), ale aj dôležitú citovú stabilitu. Dieťa by malo mať schopnosť  dostatočne ovládať svoje impulzívne jednanie a správanie, malo by sa vedieť primerane dlhú dobu sústrediť na každú, aj menej obľúbenú školskú činnosť.                                                                     Sociálna zrelosť znamená  schopnosť dlhšiu dobu pobudnúť mimo svojho najužšieho sociálneho prostredia, schopnosť zniesť oddialenie splnenia svojich želaní i prípadného neúspechu. Má zvládnuť základy sebaobsluhy (obliekanie, obúvanie, jedenie príborom, udržiavanie poriadku vo svojich veciach).

   Ak je dieťaťu, ktoré dovŕšilo šesť rokov, odborníkmi zistená nezrelosť v uvedených oblastiach, môže rodič požiadať o odklad začiatku povinnej školskej dochádzky. Vtedy je potrebné, aby zostalo v predškolskom zariadení pod odborným dozorom. Nezrelé dieťa je výrazne ohrozené zlyhaním a potom celkovou neúspešnosťou v školskej práci.

  

   Predškolský vek je ideálnym obdobím na rozvíjanie zmyslového vnímania ako základu pre neskorší nácvik čítania, písania, matematických schopností. Keďže dieťaťu je najbližšou činnosťou  práve hra (cez ňu získavajú svoje vedomosti a zručnosti), je nevyhnutné sa mu venovať aj doma. V praxi sa však často stretávame s prípadmi, keď sa rodičia doma dieťaťu nevenujú a z prípadného neúspechu  obviňujú predškolské zariadenie či školu. Optimálna je starostlivosť, ktorá je založená na úzkej spolupráci rodiny a školy.          

  Rodičia, ktorí požiadali o odklad povinnej školskej dochádzky pre svoje dieťa , by mali počítať s tým, že odklad nie je len „uľahčením“, ale tiež určitým záväzkom voči dieťaťu tak, že mu pomôžu jeho ťažkosti prekonať. Práca s dieťaťom nie je starosťou navyše, ale vráti sa nám v podobe radosti z hry a spoločného prežívania úspechov a mnohokrát nám pomôže viac svoje dieťa poznať a zistiť, že má schopnosti, ktoré sme u neho ani nepredpokladali.

 

ODPORÚČAME:

-      Hry na rozvíjanie zrakového vnímania

-      Cvičenia a hry na rozvoj sluchového vnímania

-      Cvičenia a hry na rozvoj pamäti a pozornosti

-      Hry na rozvoj myslenia a reči

-      Cvičenia a hry zamerané na rozvíjanie matematických predstáv

-      Cvičenia a hry zamerané na rozvíjanie jemnej a hrubej motoriky(aj grafomotorické cvičenia)

 

 

 

Joomla Templates - by Joomlage.com